Kalau orang lain berjaya, kita juga harus berjaya. Kalau orang lain tegak dalam bidang hidupnya, kita juga punya hidup sendiri, untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka

Sunday, May 12, 2013

Kebaikan teh hijau

Rasanya kebanyakan orang dah tahu kelebihan dan khasiat teh hijau berbanding teh biasa. Selalunya teh hijau dikaitkan dengan teh untuk kurus. Bagi sesiapa yang masih belum mengamalkan teh hijau ni, eloklah bermula sekarang ye. Kenapa? Jom baca kebaikan teh hijau kat bawah ni.

1) Menurunkan berat badan. Teh hijau membantu meningkatkan metabolisme. Polifenol yang terdapat dalam teh hijau berfungsi untuk meningkatkan tahap pengoksidaan lemak dan kadar badan menukar makanan ke dalam bentuk kalori.

2)  Diabetes. Teh hijau membantu mengawal paras glukosa dan melambatkan kenaikan gula darah selepas makan. Ini boleh mengelakkan pancang insulin yang tinggi dan menyebabkan penyimpanan lemak.

3) Penyakit jantung. Teh hijau berfungsi pada lapisan saluran darah, membantu memastikan pesakit jantung kekal tenang dan lebih mampu menahan perubahan dalam tekanan darah. Ia juga boleh melindungi daripada pembentukan darah beku, yang merupakan punca utama serangan jantung.

4) Kanser Esophageal. Ia boleh mengurangkan risiko kanser esophageal, tetapi ia juga secara meluas dianggap membunuh sel-sel kanser secara umum tanpa merosakkan tisu yang sihat di sekeliling mereka.
    
 

5) Kolesterol. Teh hijau mengurangkan kolesterol tidak baik dalam darah dan meningkatkan nisbah kolesterol yang baik.

6) Alzheimer dan Parkinson. Ia dikatakan melambatkan kemerosotan yang disebabkan oleh Alzheimer dan Parkinson. Kajian yang dijalankan ke atas tikus menunjukkan bahawa teh hijau melindungi sel-sel otak daripada mati dan memulihkan sel-sel otak yang rosak.

7) Kerosakan gigi. Kajian menunjukkan bahawa antioksidan kimia "catechin" dalam teh boleh memusnahkan bakteria dan virus yang menyebabkan jangkitan tekak, kerosakan gigi dan masalh gigi yang lain.

8) Tekanan darah. Pengambilan teh hijau dipercayai untuk mengurangkan risiko tekanan darah tinggi
.

9) Kemurungan. Theanine adalah asid amino semula jadi yang terdapat dalam daun teh dapat menenangkan peminum teh.
    
 

10) Anti-virus dan anti-bakteria. Catechin teh adalah agen antibakteria dan antivirus yang kuat yang menjadikan teh hijau berkesan untuk merawat pelbagai penyakit.
 
11)
Penjagaan kulit. Teh hijau membantu mengurangkan kedutan dan tanda-tanda penuaan yang disebabkan oleh kuasa antioksida.


Itulah antara kebaikan teh hijau yang sangat baik untuk kesihatan kita. Jom kita tukar kepada teh hijau! Tapi jangan pulak minum teh hijau letak gula mcam kita minum teh biasa tu. Macam pelik la pulak.hehe. Kalau tak nak minum teh hijau, chinese tea/ teh cina pun ok jugak. 

 

No comments:

Post a Comment

© Copyright 2014 Reserved to Khairunnisa l Design by DayangDeno