Kalau orang lain berjaya, kita juga harus berjaya. Kalau orang lain tegak dalam bidang hidupnya, kita juga punya hidup sendiri, untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka

Wednesday, February 5, 2014

Apabila Damia masuk dusun..

Seronok betul Damia dapat masuk dusun hari tu. Actually tergerak hati nak pergi rumah Mak Ngah n dia ajak ambik buah duku kat dusun dia. Cik Lan onn, saya pun ok je bila Mak Ngah ajak pergi dusun.

Dusun seluas 2 ekar setengah tu ditanam dengan pokok durian, manggis, jambu air, duku dan pulasan.

Pondok yang ada kat tengah-tengah dusun ni. Kitaorang adik-beradik panggil pondok tunggu durian jatuh

 Seronok betul Damia masa sampai sini. Terlompat-lompat!

Nasib baik ada rezeki kami, tinggal satu je pokok duku yang ada buah. Pokok duku ni tinggi jugak ye.

Mak Ngah ambil kayu panjang, lepas tu hujung kayu tu diikatkan dengan sabit untuk menjolok buah duku tu.

Cik Lan bersemangat betul menggoncang pokok duku.

 Mak Ngah, Pok De, saya n Damia tunggu kat bawah sambil kutip duku yang berterabur tu

Inilah hasil kutipan kami! Besar-besar n fresh..

Sambil kutip buah, sambil makan!

 Damia yang bijak, tak reti nak kopek buah duku sendiri n suruh mama bukakan. Agaknya mama lambat sangat, dia cari sendiri dalam plastik tu mana buah duku yang dah retak sikit. Damia ambik yang retak dan kopek. Laju betul dia makan!

Walaupun kena gigit semut, Damia tak bising pun. Khusyuk makan duku sambil tergaru-garu..hehe

P/s: Anak mama dah semakin besar n cerdik. Saayang Damia..semoga jadi anak solehah n orang berguna suatu hari nanti..Amin..

No comments:

Post a Comment

© Copyright 2014 Reserved to Khairunnisa l Design by DayangDeno