Kalau orang lain berjaya, kita juga harus berjaya. Kalau orang lain tegak dalam bidang hidupnya, kita juga punya hidup sendiri, untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka

Wednesday, March 18, 2015

Rumah Terbalik Borneo| Jambatan Tamparuli| Kundasang Sabah| Trip to Kota Kinabalu - Day 1|

Kami ke Sabah sekali lagi kali ini atas urusan kerja Cik Lan, macam biasalah attend conference as presenter. Kali ni ibu pun ikut sekali sebab kami plan nak bawa ibu ke Miri lepas Cik Lan habis present untuk melawat adik saya yang berhijrah ke sana atas urusan kerja. Kami menggunakan perkhidmatan Air Asia n waktu tu KLIA 2 baru je buka.

Flight ke Kota Kinabalu jam 6.30 pagi tapi disebabkan tak nak terlewat maka pukul 3.30 pagi kami dah keluar dari rumah. Lepas siap check in barang-barang pukul 4.30 pagi, kami dah tak tau nak buat apa, so jalan-jalan n ambik gambar sekitar KLIA 2..

Ambil gambar di hadapan Bibik Heritage, nak makan masih terlalu awal..

Kalau nak tau ni first time ibu naik flight, takut jugak kalau dia gayat. Alhamdulillah ibu steady je..Cayalah Opah Yah! haha. Damia pun rileks je naik flight sekarang ni, Kalau dulu dia akan peluk saya kuat-kuat n tak nak duduk kat seat dia

Menu kitaorang dalam flight. Apa nama dia lupa entah..sorry..Tapi dessert "Tart Nenas" yang gambar ketiga tu sedap rasnya...

Rumah Terbalik

Selama empat hari di Sabah ni kitaorang sewa kereta Perodua Alza dengan bayaran RM70 sehari.  Memang murah sebab waktu tu bukan cuti sekolah.

Destinasi pertama kami ialah Rumah Terbalik or dalam Bahasa Inggeris dikenali sebagai Upside Down House of Borneo. Bayaran masuk boleh rujuk bawah:

Dewasa (Bukan warganegara): RM18
Dewasa (Warganegara): RM 10
Kanak-kanak: RM 5.00
Bayi: Percuma

Kami tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar ketika di dalam rumah. Tetapi apa yang saya boleh describe ialah semua perabot dalam rumah seperti mesin jahit, mesin basuh, kerusi, katil semuanya digantung di syiling rumah manakala peralatan yang biasanya berada di atas seperti frame gambar dan kipas sekarang ni berada di atas lantai. Memang banyak kos yang dah dikeluarkan oleh pemilik rumah terbalik ni dan kami diberitahu yang kawasan ni merupakan tanah persendirian.

Yela, korang cuba bayangkan mesin basuh dan mesin jahit yang berat tu sekarang ni ada kat atas kepala korang. Kan banyak kos nak bagi benda berat tu duduk melekat kat atas syiling..

Kami hanya dibenarkan mengambil gambar di sekitar kawasan luar Rumah Terbalik sahaja. Korang tengok kat atas tu, kereta kancil pun terbalik!

Lupa pulak nak bagitau, pengunjung yang ingin masuk ke dalam Rumah Terbalik ni mesti masuk dalam kumpulan. Maksudnya kalau korang datang bertiga n waktu tu takde lagi orang datang maka kena tunggu dalam7 ke 10 orang baru akan dibenarkan masuk

Tandas terbalik! Opps sori, terjatuh pulak taik atas kepala. haha

Taman Bunga terbalik!

Pekan Tamparuli

Disebabkan bawa kereta sewa, maka bolehlah singgah di pelbagai tempat. Kami sempat singgah di Jambatan Gantung Tamparuli. Orang lama mesti familiar dengan lagu Jambatan Tamparuli kan..Saya bukan orang lama..haha

Pekan Nabalu

Singgah sebentar di Pekan Nabalu. Kat situ ada jual pelbagai jenis souvenir

Kundasang

Akhirnya sampai jugak kami di Kundasang. Kami memang plan nak bermalam di sini. Almaklumlah Cik Lan memang suka tempat sejuk.  Dekat je kalau nak pergi kaki Gunung Kinabalu dari sini..

D'Olundus View Lodge, Kundasang

Inilah tempat penginapan kami. Terletak betul-betul di Pekan Kundasan yang terletak di jalan utama Kundasang-Ranau..berhadapan dengan tempat penginapan kami, terdapat deretan gerai yang menjual pelbagai jenis sayur-sayuran segar dan buah-buahan dari tanah tinggi Kundasang.

Petang sikit lepas siap mandi bergambar di berandah bilik kami. Berlatar belakangkan Gunung Kinabalu! Cantiknya...

Si kecik ni macam biasalah dengan posing dia walaupun keadaan sejuk petang tu...

Nampak tak gambar kat atas tu, betapa jelasnya pemandangan Gunung Kinabalu tanpa sebarang litupan awan..Sementara menunggu malam, kami window shopping kat deretan gerai yang jual buah dan sayur tadi. Jalan kaki je, sebab dekat sangat ngan tempat kami menginap, lintas jalan je dah sampai. Ibu berehat kat bilik sebab kepenatan..

Macam- macam jenis sayur ada dijual kat sini tapi fikir-fikir lama lagi baru nak balik semenanjung, so tak beli apa-apa la yang special, just beli buah untuk kunyah-kunyah kat bilik nanti.. tapi kalau ikutkan harga kat sini takdelah murah mana, standard la. Tu bukan saya yang cakap, orang Sabah sendiri yang bagitau.

Ok, cukup dulu entri mengenai lawatan kami ke Rumah Terbalik Borneo, Jambatan Tamparuli dan Kundasang Sabah untuk hari pertama, next entri sambung lagi kisah lain.