Kalau orang lain berjaya, kita juga harus berjaya. Kalau orang lain tegak dalam bidang hidupnya, kita juga punya hidup sendiri, untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka

Tuesday, June 9, 2015

Roti Canai Kayu Arang, Melaka

Korang pernah cuba makan roti canai yang dibakar dengan arang? Kalau belum pernah cuba lagi meh sini nak cerita. Keunikan roti canai di warung ni pastinya disebabkan oleh cara pemanasan/masakan roti canainya yang menggunakan kayu arang. Lokasi Gerai Roti Canai Kayu Arang ni terletak betul-betul disebelah Lebuh AMJ (arah selatan-Muar)dan terletak di alamat:

Lot N/T 461, 
Jalan Malim-Bachang, 
Melaka.
Peta Lokasi - Gerai Roti Canai Arang (Anak panah merah)

Kayu arang yang digunakan untuk menghidupkan api. 
Roti canai kemudiannya digoreng di atas haba kayu arang tadi


Selain roti canai, terdapat juga pelbagai jenis kuih muih juga dijual di sini. Antara kuih yang sempat kitaorang rasa adalah kuih popiah dan kuih samosa. Emmm...boleh tahan sedap jugak rasa kuih muih kat sini...

Damia yang tengah demam akibat tonsil waktu ni. Sedihnya muka anakku...huhuhu

Yok makan!


Roti canai yang terhasil lebih sedap rasanya menggunakan teknik gorengan/pemanasan dari bakaran kayu arang. Rasanya lebih sedap dan berbau harum arang..tapi apapun roti canai ni memang lembut...lagi satu kuah dalnya pun agak pekat dan sedap..malah kitaorang ada order kuah tambahan seperti sambal paru dan rendang kerang...Disebabkan kitaorang sampai dah agak tengahari, so takdelah sesak sangat warung ni. So servisnya masih lagi ditahap memuaskan. (Walaupun sebenarnya kitaorang dah duduk lama kat sini n melambai tangan dah banyak kali tapi nampak macam kitaorang ni halimunan kot, takde siapa pun yang perasan. Last-last mak mertua jerit kuat sikit barulah nak datang). Takpelah, tak kisah sangat, yang penting roti canai kayu arang memang sedap dan korang wajib cuba kalau datang Melaka.

3 comments:

  1. Thank u come again dik.. ;).. Sory klu lmbt serv.. Penat da kami ni.. Huhuhuuu.. :)

    ReplyDelete
  2. Thank u come again dik.. ;).. Sory klu lmbt serv.. Penat da kami ni.. Huhuhuuu.. :)

    ReplyDelete

© Copyright 2014 Reserved to Khairunnisa l Design by DayangDeno