Kalau orang lain berjaya, kita juga harus berjaya. Kalau orang lain tegak dalam bidang hidupnya, kita juga punya hidup sendiri, untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka

Wednesday, February 24, 2016

Hargai Pasangan Selagi Dia Masih Ada

Jodoh,pertemuan dan ajal semuanya telah tersurat di tangan Tuhan. Siapa kita untuk membantah dan menidakkan kuasa-Nya. Terkadang mungkin kita terasa, "Mengapa aku ditemukan dan dijodohkan dengan dia? Mengapa kami dipertemukan dengan cara yang sedemikian rupa? Suratan atau kebetulan?

Percaya dan yakinlah, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Percayalah sesungguhnya jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah itu adalah yang terbaik untuk kita. Pasti ada kelebihan dirinya yang dapat menampal kelemahan diri kita. Sebaiknya, syukur dan sentiasa menerima pasangan kita seadanya. Kurang atau lebihnya dia,terimalah. Sebagaimana dia boleh menerima baik dan buruk rupa diri kita sama ada luaran atau dalaman, begitu juga kita harus menerima mereka tanpa syarat.

Ya, selagi kita masih punya nyawa. Selagi nafas ini masih lagi berfungsi normal, hargailah pasangan kita. Apatah lagi jika sudah beranak-pinak. Lebih banyak masa suka, duka, juga pengalaman hidup pahit dan manis yang telah ditempuhi. Mungkin ianya pahit, tidak seindah dan semanis orang lain. Tapi yakinlah itulah yang terbaik untuk kita. Suatu ketentuan yang telah terlebih awal ditulis-Nya di Luh Mahfuz, suatu tempat yang kekal tersimpan rahsianya sampai bila-bila.

Tatkala terasa diri terlalu dihantui persoalan "Mengapa".Mengapa dia tidak begitu? Kulihat pasangan lain begitu intim berkasih sayang. Post-post mesra mereka di Facebook, gambar-gambar melancong serata dunia. Aku tidak seperti mereka. Stop! Hentikan perasaan sedemikian rupa. Jangan pernah cemburu dan iri hati, jangan pernah rasa alangkah baik jika aku dapat jadi seperti itu. Itu rezeki mereka. Biarkan, lepaskan. Sekali lagi, percaya dan yakinlah bahawa apa yang kita ada hari ini adalah rezeki terbaik dari Pencipta Yang Maha Kuasa. Barangkali ada insan lain pula yang cemburu dengan kejayaan dan rezeki kita.

Hayatilah Firman-Nya:

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui
(Al-Baqarah: 216)

Ingatlah, kita merancang. Allah jua merancang. Tetapi, perancangan-Nya adalah perancangan yang terbaik di setiap waktu dan ketika selama-lamanya.

                                 

No comments:

Post a Comment

© Copyright 2014 Reserved to Khairunnisa l Design by DayangDeno