Kalau orang lain berjaya, kita juga harus berjaya. Kalau orang lain tegak dalam bidang hidupnya, kita juga punya hidup sendiri, untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka

Monday, June 20, 2016

Tempat Makan Best di Muar Johor | Apam Balik Keluarga Hussien

Selepas makan di Satay Maharani pada sebelah paginya, kami menerima sekeping penanda buku yang memuatkan senarai tempat makan menarik di Bandar Muar, Johor. Antara yang menarik perhatian kami ialah Apam Balik Keluarga Hussien. Anda boleh rujuk penanda buku di bawah bagi mendapatkan senarai penuh tempat makan menarik yang dicadangkan oleh penduduk setempat Muar, Johor.

 Checklist Senarai Tempat Makan Best Di Muar Bandar Di Raja beserta nombor telefon pemilik perniagaan

Lokasi Apam Balik Keluarga Hussein

Gerai apam balik ini terletak agak tersorok dari jalan utama. Ianya terletak di antara deretan bangunan lama di Jalan Sulaiman, Muar.

Lokasi Apam Balik Keluarga Hussein

Tempat Makan Best di Muar Johor| Apam Balik Keluarga Hussien
Inilah dia gerai jualan Apam Balik Keluarga Hussein. Tiada sebarang papan tanda khusus diletakkan di gerai ini, maka berhati-hati ketika mencarinya. Takut-takut anda terlepas pandang...itu pun kami terlepas pandang juga dan terpaksa pusing sekali lagi..

Jenis Apam Balik


Hanya terdapat dua jenis perisa apam balik di sini iaitu apam balik perisa jagung dan perisa kacang merah sahaja...menurut empunya gerai ni ia memang mengekalkan rasa asal apam balik original sahaja...

Tempat Makan Best di Muar Johor| Apam Balik Keluarga Hussien
Proses membuat apam balik

Tempat Makan Best di Muar Johor| Apam Balik Keluarga Hussien
Khusyuk Damia memerhati

Pengusaha Apam Balik Keluarga Hussein yang peramah


Tempat Makan Best di Muar Johor| Apam Balik Keluarga Hussien

Inilah dia apam balik yang telah siap dimasak. Bagaimana rasanya? Secara jujur, tidaklah sesedap mana pun. Bagi saya, tepungnya terlalu tebal menjadikan inti jagung di dalamnya tidak begitu berasa. Tapi, saya galakkan anda mencuba sendiri. Lain orang, lain cita rasanya.


Harga Apam Balik Keluarga Hussein


Saiz besar: 1 keping= RM 2.50
Saiz kecil: 7 keping= RM 2.50


Sebelum datang ke sini, anda juga boleh menelefon nombor yang tertera pada gambar  di atas supaya tidak perlu menunggu lama. Tempah dahulu, kemudian baru datang ke gerai Apam Balik Keluarga Hussein.

Thursday, June 16, 2016

Azhar Food Manufacturing Sdn Bhd | Pembekal dan pemborong kuih & biskut raya di Johor


Cepat betul masa berlalu, pejam celik rupa-rupanya sudah hampir dua minggu kita menunaikan ibadah puasa bagi tahun 2016. Bagi mereka yang tidak gemar bersesak membuat persiapan raya di akhir waktu, maka ini adalah masa yang paling sesuai untuk anda membuat persiapan awal. 

Entri kali ini saya ingin bercerita tentang Azhar Food Manufacturing Sdn Bhd yang merupakan pusat pemborong dan pembekal pelbagai jenis biskut raya.  Pusat borong yang terletak di Batu Pahat ini  turut menjual pelbagai jenis biskut, kerepek dan makanan ringan yang lain.

Kisah kejayaan Azhar Food sebagai pemborong dan pembekal biskut raya juga pernah mendapat liputan pihak Utusan. Boleh baca DISINI.

Azhar Food Manufacturing Sdn Bhd | Pembekal dan pemborong kuih & biskut raya di Johor

Lokasi Pembekal dan Pemborong Kuih & Biskut Raya

Azhar Manufacturing Sdn Bhd terletak di jalan Batu Pahat - Pontian iaitu kira-kira 1 hingga 2 km sebelum pekan Rengit.

Alamat:

 AZHAR MANUFACTURING SDN BHD
(AZHAR FOOD)
Jalan Besar Sri Bahrum, 
Jln. Pontian, 83100 Rengit, 
Johor, Malaysia


Anda boleh juga menggunakan aplikasi Waze bagi memudahkan carian.

Pelbagai Jenis Makanan Ringan


Terdapat pelbagai jenis makanan ringan dijual di sini termasuklah kerepek, kacang, kek, asam dan biskut. Memang rambang mata untuk memilih. Kadangkala, satu jenis biskut dihasilkan oleh beberapa pengusaha,maka anda perlu lebih teliti dan bijak membuat pilihan.

Azhar Food Manufacturing Sdn Bhd | Pembekal dan pemborong kuih & biskut raya di Johor
 ~ Pelbagai Kerepek Bawang, Kerepek Pisang ~

  ~ Pelbagai Jenis Kacang, Pelbagai Jenis Rempeyek ~

  ~ Pelbagai Jenis Maruku ~

  ~ Pelbagai Jenis Asam dan Jeruk  ~

Azhar Food Manufacturing Sdn Bhd | Pembekal dan pemborong kuih & biskut raya di Johor
~ Pelbagai jenis biskut raya ~

Memang tempat yang sesuai bagi sesiapa yang ingin berniaga biskut raya. Tak payah susah-susah nak buat, beli je dari pemborong dan jual kat ofis korang.


Sebarang pertanyaan mengenai urusan jual beli anda boleh kemukakan kepada pihak Azhar Food. Sila rujuk Facebook Page mereka--> Facebook Azhar Food

Friday, June 10, 2016

Tempat Makan Best Johor| Pineapple Cafe Pontian | Kerepek Nanas| Masakan Berasaskan Nanas

Siapa di sini suka makan nanas? Anda sudah pernah mencuba kerepek nanas? Pernah melihat bagaimana kerepek nanas dihasilkan?

Baru-baru ini saya berkesempatan mencuba kerepek nanas, tetapi masih lagi tidak berpeluang untuk melihat cara kerepek ini dihasilkan. Puas saya dan Cik Lan mencari kilang yang membuat kerepek nanas tetapi pencarian kami ketika itu masih lagi menemui jalan buntu. 

Agak lewat petang, seseorang menunjukkan kami jalan ke kilang tersebut. Disebabkan kami mempunyai perancangan untuk ke Taman Negara Tanjung Piai, maka hasrat untuk menyaksikan pembuatan kerepek nanas ditangguhkan sementara waktu sehinggalah ada masa yang sesuai kelak.


Lokasi Jualan Kerepek Nanas

Jika anda hanya ingin makan kerepek nanas dan tidak berhasrat untuk melihat proses penghasilannya, maka kerepek ini boleh didapati di Pontian, Johor. Antara kedai yang menjual kerepek nanas adalah:

1) Seri Ananas Shoppe

2) Pineapple Cafe

Kedua-dua kedai ini terletak bersebelahan sahaja iaitu berhadapan dengan Terminal Pengangkutan Awam Pontian.

Waktu kami tiba, Seri Ananas Shoppe tutup pada hari tersebut. Maka, kami ke Pineapple Cafe atau dikenali juga sebagai Anasia Cafe.

Alamat tempat jualan kerepek nanas:

Pineapple Cafe (Kafe Nanas)
Jalan Delima 2

Ini adalah Seri Ananas Shoppe. Betul-betul berhadapan dengan Terminal Pengangkutan Awam Pontian

Masakan Berasaskan Nanas di Pineapple Cafe @ Anasia Cafe


Jualan kerepek nanas di Pineapple Cafe hanyalah sampingan sahaja. Kafe yang berkonsepkan nanas ini sebenarnya mempunyai pelbagai menu menarik yang sedap dan patut anda cuba. Ya, pastinya menu mereka berasaskan nanas!
  
Hiasan dalaman kedai ringkas sahaja tetapi masih cuba mengekalkan konsep hiasan berasaskan nanas. Gambar di atas adalah pencungkil gigi dan tempat letak tisu yang mempunyai bentuk nanas.

Damia pula sudah berkenan dengan bekas makanan berbentuk nanas

Menu di Pineapple Cafe @ Anasia Cafe

Antara menu istimewa berasaskan nanas ialah:

- Nasi Ayam Penyet Nanas
- Pat Bing Soo Pineapple
- Pineapple Milk Shake
- Cendol Nanas Karamel
- Mee Goreng Nanas
- Jus Nanas Segar
- Nasi Goreng Nanas
- Sup Kambing Nanas

 
 
Selain itu, mereka turut menjual makanan panas yang biasa (tidak berasaskan nanas). Anda boleh merujuk senarai harga makanan seperti di atas.

Menu Pilihan Kami di Pineapple Cafe


Ini pula adalah menu yang kami cuba di sini:

 ~ Nasi Goreng Nanas dan Jus Nanas ~

 ~ Sup Kambing Nanas dan Cendol Nanas  ~

 ~ Mee Goreng Nanas  ~


Memang sedap makanan di sini. Terasa manis dan masam buah nanas yang seimbang dalam setiap masakan. Kenapa seimbang? Kerana mereka menggunakan nanas yang manis, maka rasa masakan tidak berasa terlalu masam.

Kerepek Nanas

Inilah dia kerepek nanas yang saya maksudkan. Ianya didatangkan dengan bungkusan yang sangat menarik. Masih mengekalkan rasa asli nenas yang manis dan sedikit masam. Tetapi bagi saya ianya agak manis, mungkin ada gula tambahan.

 ~ Kerepek Nanas (Pineapple Chips) ~

Antara bahan yang digunakan untuk membuat kerepek nanas ialah nanas, sirap glukosa dan minyak kelapa sawit. Harga kerepek ini ialah RM 7 sebungkus. Isi kandungan kerepek ini tidaklah terlalu banyak, sekitar 7 atau 8 hirisan nanas sahaja.

Kerepek ini dikilangkan oleh Pusat Bimbingan Usahawan, Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia
Selain kerepek nanas, anda juga boleh mencuba kopi nanas

Produk berasaskan nanas telah diperkenalkan secara komersial di Malaysia dan ini membuktikan bahawa kita juga mampu menghasilkan produk yang mempunyai identiti tersendiri. Selain buah nanas, buah-buahan lain yang turut dikomersialkan menjadi kerepek ialah buah cempedak dan lobak merah (carrot). Jika berpeluang, saya juga ingin mencuba kerepek cempedak dan kerepek carrot kelak.



Wednesday, June 8, 2016

Bengkel Penulisan Anjuran DBP

Bulan lepas saya berpeluang mengikuti kursus penulisan buku kanak-kanak anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka yang diadakan di Menara DBP Kuala Lumpur. Bengkel penulisan selama dua hari tersebut benar-benar memberikan saya pendedahan akan realiti dunia penulisan yang sebenar.

Pagi tadi terima satu dokumen bersampul surat DBP

Bengkel Penulisan Anjuran DBP
Rupa-rupanya DBP hantar sijil penyertaan

Bengkel Penulisan Anjuran DBP
Gambar kenangan ketika hari terakhir bersama peserta kursus yang lain dari pelbagai latar belakang

Sentiasa mencari masa untuk menghasilkan karya sendiri dalam kesibukan kerja dan projek ghost writer. Teringin nak ada buku sendiri, asyik tolong orang lain tulis buku je...Doakan saya ya..

Bagi sesiapa yang beminat dalam bidang penulisan dan ingin mengikuti bengkel penulisan, saya cadangkan anda hadiri kursus-kursus yang dianjurkan oleh pihak DBP. Pelbagai kursus telah diaturkan oleh pihak DBP bagi melahirkan penulis yang bukan sahaja berbakat malah mampu menghasilkan karya kreatif yang bermutu tinggi. 

Sila rujuk laman web akademi DBP--->http://akademi.dbp.my/ bagi mendapatkan maklumat lanjut

Monday, June 6, 2016

Tempat Menarik di Johor|Taman Negara Tanjung Piai Pontian- Penghujung Benua Asia

Siapa sangka Benua Asia yang terdiri dari beberapa wilayah itu penghujungnya adalah di Tanjung Piai yang terletak di Pontian, Johor. Tanjung Piai adalah tanah/titik penghujung paling selatan bagi Benua Asia. Sebagai rakyat Malaysia lebih-lebih lagi warga Johor, saya bangga dengan fakta tersebut. 

Tanjung Piai telah diwartakan oleh Kerajaan Negeri Johor sebagai Taman Negara Johor pada 26 Februari 2004. Kawasan ini merangkumi hutan paya bakau yang luas dan didiami oleh pelbagai spesies flora dan fauna. 

Tempat Menarik di Johor|Taman Negara Tanjung Piai Pontian- Penghujung Benua Asia
Tugu "Selamat datang Ke Tanjung Piai"

Tempat Menarik di Johor|Taman Negara Tanjung Piai Pontian- Penghujung Benua Asia
Posing Si Damia

Lokasi Taman Negara Tanjung Piai


Taman Negara Tanjung Piai terletak di Kukup,  Pontian, Johor iaitu kira-kira 75 kilometer dari Bandaraya Johor Bahru. Jika anda dari Kuala Lumpur, gunakan Lebuh Raya Utara-Selatan dan keluar di susur keluar Simpang Renggam. Kemudian, gunakan Lebuhraya Benut-Pontian-Kukup. Apabila tiba di Kukup, ikut arah papan tanda menuju ke Tanjung Piai.

Alamat:

Mukim Serkat,
82030 Pontian
Tel           : 07-6969 712/ 6969 796
Faks        : 07-6969 786 / 07-6961 029
Website : www.johorparks.com.my

Waktu Operasi:
Selasa hingga Jumaat: 9.00 pagi -5.00 petang
Sabtu, Ahad dan Cuti Umum: 9.00 pagi- 5.30 petang


Bayaran Masuk ke Taman Negara Tanjung Piai

Bayaran masuk adalah seperti di bawah:

Kategori
Warganegara
Bukan Warganegara
Dewasa
RM 5
RM 20
Bawah 18 Tahun dan Warga Emas
RM 3
RM 10
Kanak-kanak ( 6 Tahun ke bawah)
Percuma
Percuma


Persekitaran Taman Negara & Kemudahan Awam

Kawasan taman negara ini dipenuhi dengan haiwan liar terutamanya monyet yang begitu mudah dilihat dimana-mana sahaja di sekitar kawasan ini.

      Kelihatan begitu banyak monyet dan lotong (spesis monyet dengan muka bewarna putih)

Parkir meletak kenderaan disediakan dalam bilangan yang banyak. Kemudahan surau, tandas awam, tempat rehat dan kedai cenderahati turut terdapat di sini.


Apa yang ada di Taman Negara Tanjung Piai?


Sebaik sahaja kaki anda melepasi ruang pemeriksaan tiket, mata anda akan dijamu dengan pemandangan hutan paya bakau yang menebal. Bau lumpur yang sedikit kurang enak juga menerjah deria bau anda. Sesekali, kedengaran bunyi unggas sahut-sahutan.

Ruang pejalan kaki yang beratap telah dibina bagi memudahkan perjalanan pengunjung menelusuri hutan kayu bakau ini.

Anda memerlukan kekuatan mental dan fizikal yang kuat kerana perlu berjalan sejauh 534 meter untuk sampai ke destinasi yang dianggap titik akhir penghujung Benua Asia ini.

Pelbagai jenis spesies bakau terdapat di sini

Setiap jenis bakau ini dilabel dengan nama saintifik yang berbeza-beza. Sambil berjalan tambah pengetahuan.

Sedikit fakta:

1) Sebelum diisytiharkan sebagai Taman Negara, Tanjung Piai adalah sebahagian daripada Hutan Simpan Bakau Sungai Pulai di bawah pengawasan Jabatan Perhutanan

2) Tahun 2001: Kajiselidik ekologi telah dijalankan oleh Wetlands International-Malaysia

3) Tahun 2002: Taman ini telah dibuka kepada orang ramai

4) Tahun 2003: Diisytiharkan sebagai tapak Ramsar pada 31 Januari 2003

5) Tahun 2004: Digazetkan sebagai Taman Negara Johor pada 26 Februari 2004

Untuk info yang lebih lanjut boleh BACA DISINI

Kemudahan pelantar peninjau juga turut disediakan di sini

Pelantar tinjau ini memudahkan pengunjung melihat pandangan hutan kayu bakau secara lebih luas dari bahagian atas

Tips Melawat Taman Negara Tanjung Piai

Tempat Menarik di Johor|Taman Negara Tanjung Piai Pontian- Penghujung Benua Asia

Tips 1: Pakai kasut yang bersesuaian

Disebabkan perjalanan agak jauh, maka tak perlulah bertumit tinggi especially yang tumit sebatang tu. Letih dan kesian kat kaki woo..Haha. 


Tips 2: Bawa pakaian ganti

Sememangnya akan berpeluh yang amat, maka anda boleh menukar pakaian jika membawa pakaian ekstra.


Tips 3: Bawa Air yang mencukupi


Hanya air sahaja yang dibenarkan untuk dibawa masuk ke dalam kawasan Taman Negara. Makanan tidak dibenarkan dibawa masuk sama sekali


Tips 4: Bawa stroller bagi yang membawa anak kecil



Kalau kita yang dewasa pun penat, apatah lagi anak-anak kecil. Silap haribulan kena dukung pula. Damia waktu ni memang dah tak larat. Tapi siapa yang larat nak dukung dia, dah 24 kg. Haha. Terpaksalah juga dia jalan perlahan-lahan. 

At last, saya cakap kat dia, lumba jalan cepat dengan mama. Siapa cepat sampai dia menang. Barulah Damia jalan cepat-cepat dan bersemangat nak sampai ke penghujung.

Baju Cik Lan pun dah lencun habis

Tempat Menarik di Johor|Taman Negara Tanjung Piai Pontian- Penghujung Benua Asia
 ~ Penghujung Tanah Benua Asia di selatan ~

Tempat Menarik di Johor|Taman Negara Tanjung Piai Pontian- Penghujung Benua Asia
Akhirnya sampai juga ke penghujung paling selatan bagi Benua Asia ni. Agak mencabar bagi orang yang tak biasa exercise. Kalau hari-hari jogging ok rasanya.

Sekian sahaja entri kali ini mengenai tempat menarik di Johor. Orang Johor yang belum pernah sampai ke sini patut berbangga dan menjejakkan kaki ke Taman Negara Tanjung Piai secepat mungkin.
© Copyright 2014 Reserved to Khairunnisa l Design by DayangDeno